Baterie: Jaká je záruka na baterie?

Výpočetní technika, tedy notebooky, tablety a mobilní telefony jedou na elektřinu a tím pádem většina z nich má baterii. Jaká je jejich záruka? Proč mají záruku jen půl roku?

Když si koupíte nový mobilní telefon, či notebook, většina výrobců se snaží tvrdit že záruka na výrobek je samozřejmě dva roky, dle zákona, nicméně, že na baterii je záruka pouze rok, někde dokonce jen půl roku … Jak to tedy je se zárukou na baterii?

Je to jednoduché, výrobci zaměňují výrazy záruka a životnost. Pokud se jedná o zcela nové zboží, má vždy záruku dva roky. I baterie má záruku dva roky. Pokud by prodejce tvrdil něco jiného, tedy zejména, že záruka na baterii je kratší, porušuje zákonná práva spotřebitele.

Druhá věc je však životnost baterie. Životnost baterie může být kratší, obvykle se uvádí, že životnost baterie je 6 až dvanáct měsíců.

 

 

Záruka baterie

Co je tedy záruka baterie? Záruka znamená, že výrobek funguje a nic víc. To tedy znamená, že baterie musí po dobu její záruky, či záruky výrobku fungovat. Pokud výrobek běží na baterii pět minut, či minutu a pak se vypne, je to stále v pořádku. Pokud výrobek na baterii nedokáže fungovat vůbec, tedy evidentně již nemá napětí ani po několika hodinách nabíjení, je baterie vadná a již se na tuto závadu vztahuje záruka. Totéž se týká třeba nežádoucího chování baterie jako její vytečení, či nafouknutí, či nadměrné zahřívání. Toto vše jsou vady k reklamaci. V tuto chvíli se totiž jedná pravděpodobně o vadu výrobku.

 

Životnost baterie

Životnost baterie je definice toho jak se baterie bude chovat po dobu jejího užívání. Typicky by měl výrobce užívat za jakých podmínek bude baterie při běžném užívání postupně kapacitu. Minimálně musí výrobce uvést jaká je životnost výrobku ve smyslu jeho chování jako nového, tedy například, že životnost baterie je 6 měsíců – po tu dobu se chová jako nová, tedy po dobu 6 měsíců má 100% kapacitu, či téměř 100% (tolerovat se dá do cca 95%).

Poznámka: Na nabíjecí baterie je záruka běžných 24 měsíců. Dle judikátu Okresního soudu v Příbrami, sp. zn. 10 C 230/2011 by standardní pokles kapacity baterie po 24 měsících měl být cca 50%. Vyplývá tak z norem ČSN EN 61951-1a a ČSN EN 61951-2.

 

 

Jak a kdy reklamovat?

Pokud jste si koupili notebook, či mobil a třeba v pátém měsíci užívání jste zaznamenali pokles kapacity baterie na 90%, je něco asi špatně a měl by to být důvod k reklamaci. Je to i z toho důvodu, že do prvního půlroku od nákupu výrobku máte jako spotřebitel výhodu, protože jakékoli vady zjištěné v prvním půl roku od nákupu jdou na vrub prodejce, je totiž automaticky ze zákona považováno za vadu, kterou výrobek měl již v době nákupu.

Jakmile má výrobek více než půl roku, je důkazní břemeno na straně spotřebitele (reklamujícího) a tedy vy musíte prokázat že se jedná o vadu výrobku. Což se prokazuje obtížně, pokud výrobek funguje. Jednoduší to je jen v případě že výrobek nefunguje vůbec což můžete prokázat při reklamaci. Pokud máte mobilní telefon, či notebook 9 měsíců a vždy po vytažení z nabíječky okamžitě umře bez varování, je evidentně baterie výrobku vadná a je to důvod k reklamaci.

Samozřejmě vždy se můžete obrátit na soudního znalce, který může posoudit zda váš názor je správný a vaše reklamace je oprávněná.

 

Odkazy

Michal Zobec

Michal Zobec Senior IT Consultant, Project Manager ZOBEC Consulting