Mohu reklamovat chyby ve Windows?

Občas se setkám s některými uživateli, kteří si koupili počítač a pak řeší různé potíže, které se třeba snažili reklamovat, ale přestože z jejich pohledu byla reklamace vyřízena (zařízení bylo opraveno), nebyl zásah uznán jako reklamace.

Rozdíly mezi reklamací hardware a software

Především si ujasněme jednu věc. Záruku dva roky máte na hardware, tedy na fyzický počítač. Pokud tedy řešíte problém, kde závada může být způsobena především chybou hardware:

  • například optická mechanika nečte většinu médií, nebo
  • vůbec se nespustí počítač, protože asi odešel zdroj, počítač se vůbec nerozsvítí, ani se neroztočí větrák.

Ve výše uvedených nebo podobných případech, s klidným svědomím odneste váš počítač k prodejci reklamovat.

Reklamace software, například Windows, je prakticky nemožná. Musíte si uvědomit, že nereklamujete housku, nebo motorovou pilu, ale autorské dílo (duševní vlastnictví). Srovnat se to dá s knihou o velikosti několika desítek tisíc stran. Kdyby jste si takovou knihu koupili, setkáte se v ní zcela jistě s chybami. Budou tam překlepy, nebo hrubky, možná najdete i tiskové chyby. Takovou knihu asi nepůjdete reklamovat, protože nemáte ani šanci, že byste dostali knihu bez chyb, nějaké chyby tam budou bohužel vždy.

O něčem takovém jsou Windows. Windows píší programátoři a ti jsou také jen lidé. Pokud bychom použili přirovnání s knihami, Windows jsou kniha o statisících, možná i milionech stran (rozsah nikdo přesně neví).

Ano v dnešní době je sice moderní nadávat na Microsoft, ale co kdyby tu byla jiná dominantní firma? Linux mimochodem, také obsahuje chyby, ale moc se o tom nemluví, protože Linux nemá majoritní podíl mezi desktopovými operačními systémy. Tím, že se Apple vyšvihl výrazněji na pozici jako dvojka mezi desktopovými OS, soustředí se více mainstreamová média na chyby v těchto produktech, zejména na chyby v macOS X. I v tomto případě dokonalý Apple, není dokonalý 🙂

 

 

Možnosti reklamace software

Pokud jste si koupili počítač s Windows, přestože je výrobcem Windows společnost Microsoft, při nákupu počítače, jeho spuštění a odsouhlasení licenčních podmínek je vaším dodavatelem Windows výrobce počítače. Výrobce počítače je povinen poskytovat podporu pro OEM Windows minimálně 6 měsíců od nákupu zařízení, podporu může poskytovat i později, ale pak může tuto službu poskytovat v podobě placené podpory.

Pokud jde o reklamaci chyb software, odsouhlasením licenčních podmínek, jste mimochodem souhlasili s tím, že Microsoft, resp. výrobce počítače nezodpovídá za žádné chyby, tedy v podstatě se zříkáte možnosti software reklamovat.

 

 

Pokud byste na nějakou chybu narazili a jste přesvědčeni, že za chybou stojí samotná Windows, či software, dodaný s počítačem, oficiálně byste měli problém nahlásit například emailem na podpoře daného výrobce počítače. Ten vám může poskytnout řešení daného problému. Obvyklou podmínkou je, aby jste měli vždy aktualizovaný veškerý software, který používáte.

 

Jaké zákony se vztahují na Software

Důležité je také zmínit klíčovou informaci. Software není zboží. Neřídí se tedy Zákonem na ochranu spotřebitele. Software spadá pod autorské dílo a vztahuje se na něj Autorský zákon. Z předešlé informace následně vyplývá:

  • základní práva a povinnosti se řídí Autorským zákonem a následně
  • jsou další práva a povinnosti definovány licenční smlouvou, či podmínkami používání.

 

Například není možné koupit hru, či jakýkoli jiný software, rozbalit ji a pak ji vrátit, protože nesplňuje nějaká očekávání. Taktéž není možné software ve formě rozbalené krabice vrátit do 14 dnů s využitím práva na vyzkoušení. To samé se mimo jiné vztahuje i na audiovisuální díla, tedy Audio CD, či DVD s hudbou, či filmem.

 

michal zobec

Michal Zobec Senior IT Consultant, Project Manager ZOBEC Consulting