SMTP Server Remote Queue Length Alert na Microsoft Exchange Server 2003 / Small Business Server 2003
V poslední době se moc neozývám protože mě zaměstnávají dva
servery. jeden je doma s Windows Server 2008 a pak u jedné společnosti,
které spravuji Windows Small Business Server 2003. Samozřejmě firemní
server mě zaměstnává mnohem více než domácí server. Od pondělka jsem
řešil problém s chybovým hlášením serveru SMTP Server Remote Queue
Length Alert:
—–Original Message—–
From: server [mailto:Administrator@server.sk]
Sent: Wednesday, March 04, 2009 9:30 AM
To: server@lightninggroup.org
Subject: SMTP Server Remote Queue Length Alert on SERVERAlert on SERVER at 2.3.2009 9:29:43
A large number of messages are pending in the e-mail server send queue.
Verify that you have Internet connectivity. If you can view Web sites normally,
contact your Internet service provider (ISP) to determine if there is a problem
with their e-mail server.You can disable this alert or change its threshold by using the Change Alert
Notifications task in the Server Management Monitoring and Reporting
taskpad.
No a v čem byl můj problém? Problém měli uživatelé že nějaký email
odešel a nějaký ne, resp. adresáti nějaké emaily dostali a nějaké ne ani
po několika hodinách nebo i dnech. Po chvílích zkoumání jsem zjistil, že
maily visí „bez příčiny“ ve frontě k odeslání (SMTP Connector
Queues) z Exchange Serveru.
Protože jsem s Exchange Server teprve v začátcích (několik měsíců
jsem spravoval Kerio MailServer, který je přece jen uživatelsky
přívětivější a jednodušší) tak jsem se poradil s kolegy na diskuzi Vývojář.cz, kde mi radili zapnout
logování. Po několika pokusech s logováním (kdy jsem pak už zapnul
raději logování všeho) mi však nikdo nic nedokázal poradit.
Zkoušel jsem pak hledat i na Google
(hledaný výraz SMTP
Server Remote Queue Length Alert) a všude nacházel jen rady abych si
zabezpečil Open Relay na SMTP Connectoru podle Microsoft Knowledge Base č.
324958, což však v mém případě bylo zbytečné (server není přímo
přístupný z internetu).
Později jsem pak zkusil restartovat SMTP službu protože jsem si všiml že
po restartu serveru odešlo hodně emailů. a zjistil jsem že maily se odešlou
ale nějaké přece jen zůstanou. a to jen některé které jsou adresovány na
konkrétní domény.
Pak jsem si však sám všiml těchto záznamů v logu:
2009–03–05 07:31:08 81.91.85.24 OutboundConnectionResponse SMTPSVC1
SLC-SRV-01 – 25 – – 220+rblsmtpd.local 0 0 18 0 47 SMTP – – –
–
2009–03–05 07:31:08 81.91.85.24 OutboundConnectionCommand SMTPSVC1
SLC-SRV-01 – 25 EHLO – server.sk 0 0 4 0 47 SMTP – – – –
2009–03–05 07:31:08 81.91.85.24 OutboundConnectionResponse SMTPSVC1
SLC-SRV-01 – 25 – – 250+rblsmtpd.local 0 0 18 0 94 SMTP – – –
–
2009–03–05 07:31:08 81.91.85.24 OutboundConnectionCommand SMTPSVC1
SLC-SRV-01 – 25 MAIL – FROM:<sendinguser@server.sk>
0 0 4 0 94 SMTP – – – –
2009–03–05 07:31:08 81.91.85.24 OutboundConnectionResponse SMTPSVC1
SLC-SRV-01 – 25 – – 250+rblsmtpd.local 0 0 18
0 141 SMTP – – – –
2009–03–05 07:31:08 81.91.85.24 OutboundConnectionCommand SMTPSVC1
SLC-SRV-01 – 25 RCPT – TO:<info@targetmailserver.cz>
0 0 4 0 141 SMTP – – – –
2009–03–05 07:31:08 81.91.85.24 OutboundConnectionResponse SMTPSVC1
SLC-SRV-01 – 25 – –
451+http://blacklist.web4u.cz?ip=87.197.159.201 0 0 45
0 172 SMTP – – – –
2009–03–05 07:31:08 81.91.85.24 OutboundConnectionCommand SMTPSVC1
SLC-SRV-01 – 25 RSET – – 0 0 4 0 172 SMTP – – – –
2009–03–05 07:31:08 81.91.85.24 OutboundConnectionResponse SMTPSVC1
SLC-SRV-01 – 25 – – 250+rblsmtpd.local 0 0 18
0 219 SMTP – – – –
2009–03–05 07:31:08 81.91.85.24 OutboundConnectionCommand SMTPSVC1
SLC-SRV-01 – 25 QUIT – – 0 0 4 0 235 SMTP – – – –
2009–03–05 07:31:08 81.91.85.24 OutboundConnectionResponse SMTPSVC1
SLC-SRV-01 – 25 – – 221+rblsmtpd.local 0 0 18
0 266 SMTP – – – –
2009–03–05 07:32:32 217.19.63.36 OutboundConnectionResponse SMTPSVC1
SLC-SRV-01 – 25 – – 554-mail2.saint-gobain.com 0 0 26
0 469 SMTP – – – –
2009–03–05 07:33:28 212.227.15.186 OutboundConnectionResponse
SMTPSVC1 SLC-SRV-01 – 25 – –
554+RBL+rejection:+http://www.spamhaus.org/query/bl?ip=87.197.159.201 0
0 67 0 47 SMTP – – –
Z těchto konkrétních řádků:
2009–03–05 07:31:08 81.91.85.24 OutboundConnectionResponse SMTPSVC1
SLC-SRV-01 – 25 – –
451+http://blacklist.web4u.cz?ip=87.197.159.201 0 0 45
0 172 SMTP – – – –
2009–03–05 07:33:28 212.227.15.186 OutboundConnectionResponse
SMTPSVC1 SLC-SRV-01 – 25 – –
554+RBL+rejection:+http://www.spamhaus.org/query/bl?ip=87.197.159.201 0
0 67 0 47 SMTP – – –
mi bylo jasné, že naše IP byla v blacklistu. Tento problém však nebyl
způsoben mou vinou protože poštovní server za dobu působení firmy na
firmě nikdy neexistoval a pošta odcházela vždy z nadřazeného SMTP serveru
Mailhostingové firmy.
Problém jsem tedy vyřešil nastavením nadřazeného SMTP serveru
v Exchange (v SMTP Virtual Connector) a teď pracuju na vyřazení
z blaclistu 🙂
A jaké ponaučení z toho pro mě plyne?
- Pozapínat všechny logy co existují a zjistit co se děje a proč se to
tak děje - V mém případě mezi příznaky bylo pošta se hromadí ve frontě.
V případě že se restartuje server nebo SMTP služba tak velká část
pošty zůstává ale část mailů (vždy jen na konkrétních cílových
doménách) vždy zůstává. - Podívat se do logů zda není pošta zamítnuta – s odkazem na nějaký
spam blacklist (viz výše) - Ověřit si že Exchange nemá povolené Open Relay – to by si vás zase
brzo na blacklist zase přihodili (můj případ to však nebyl)